close

清海無上師以中文講於泰國特別聚會 2006.11.26


師父不是狠心不收你們誠心送的禮物,而是我平常就不收禮物。我跟你們講為什麼,因為會越收越多,以後變成習慣,然後就變成貪污。所以不收就不收!我們同修也不隨便收禮物、收供養,我們出家人也不收供養,師父也不收任何供養,一毛都不收的。所以你們要清楚,以後別再送任何東西給師父了。這次他既然已經把這種藝術品帶來了,就放在泰國小中心這裡當作紀念。


師父平常不收任何東西,我是要做一個榜樣(大眾鼓掌)。不是說收一兩塊錢、一兩樣東西就會傷害什麼,不是這樣,而是今天收,明天也要收;跟這個人收,明天跟那個人也要收;今天收一毛,明天收一塊,後天收一萬,大後天就收兩百萬,一直增加了,因為收了以後不好意思再拒絕。你們也要這樣那麼清廉,這是應該的。(大眾鼓掌)


我們收了人家的東西以後,不能不對他特別,這樣就產生分別心。我從來對貧窮的人和有錢人都一模一樣,我不知道也不管誰有錢、誰沒錢,這樣我才能對大家公平,愛心一模一樣。沒有任何人可以用錢買師父,沒有任何人可以用什麼東西買師父,師父就是你們的,對大家來說都一樣。(大眾鼓掌)


所以我才告訴我們的出家人不要收禮物,就是這個原因。吃人家的東西以後,就要伺候人家了,然後其他人來找我們,這些人有更好的理由、更好的福德,但我們卻要先招待那個供養的人,這樣就不對了。如果不招待他,他又覺得我們看不起他,會想:「我給你那麼多錢,你竟然對我跟對那個人一模一樣!」然後又生氣,生氣又再生出仇恨。這個錢啊、名利啊,對我們本人不好,對世界更不好,所以做什麼事都要清廉。你們自己賺錢自己用,別人的東西別拿,了解?(大眾答:了解,並鼓掌)


我是知道你們誠心啦,比方說像那個同修自己親身畫一個花瓶,送來給師父,我了解你們誠心,不是不了解。不過師父到處奔波,而且我不能不清廉,我從小就是這樣。我跟你們講過好幾次了,我當學生的時候,父母還沒送錢來,我餓了好幾天,也沒有跟人家要東西。有人放飯在那裡要給我,不過我不知道,因為他沒跟我講,我即使肚子餓了三、四天,也不會去碰人家的東西。有一個人要給我錢,要我回去跟他在一起,我也不拿的。我反而罵他一頓,然後說:「你再不走,我就叫警察來!」



我從小就這樣,不是現在才這樣。如果我們自己本人沒有那種自然生出來的清廉心的話,就應該多訓練,訓練自己做一個正正當當的人。我們不要為了擁有世界上任何短暫的東西而出賣自己的靈魂。 


http://www.godsdirectcontact.org.tw/ch/news/182/


.....................................................................................................................................


Developing an Honest Spirit

清海無上師以中文講於泰國特別聚會 2006.11.26

 


It is not that I am heartless in refusing your sincere gifts, but it is my usual practice to reject any gifts. Let me tell you why. As we accept more and more gifts, it will develop into a habit and we will become corrupted. Therefore, I am resolute in not accepting gifts! Our fellow initiates also do not accept gifts or any offerings. Our monastic practitioners do not accept offerings, nor do I - not even a single cent. Therefore, understand this clearly. Do not give me any gifts. Since this person has brought a work of art here, we will leave it at the Thailand Center as a souvenir.

Normally I do not accept anything because I want to set an example. (Applause) It is not that a few dollars or a couple of things would do any harm. However, if we accept something today, tomorrow we are bound to accept other things. Having accepted it from this person, we are bound to accept from another person tomorrow. If today we accept a dime, tomorrow we will accept a dollar, and the day after, ten thousand. On another day, we will accept two million. The snowball will keep rolling because it will be difficult to refuse after having accepted once. You have to be honest and upright as well, because this is the way you should be. (Applause)

After receiving things from people, we are bound to give them special treatment, and then partiality will arise. I have been treating the rich and the poor exactly the same. I don’t know and I don’t care who is rich and who is poor. That is why I can treat everyone fairly and with the same love. No one can buy me with money; no one can buy me with anything. I am yours, the same for everyone. (Applause)

That is why I tell my monastic disciples not to accept gifts. After eating food offered by some people, we have to serve them. When other people come to us, even though they might have better reasons and better merit, we give priority to those people who gave us offerings. This is not right! If we refuse to serve them, they might think that we look down upon them. They might think, “I have given you lots of money, yet you treat me just like the other guy!” Then they will be angry, and from anger breeds enmity. This money, this profit and fame, is no good for us and no good for the world. Therefore, we ought to be honest and upright in everything. You earn what you spend, and refrain from taking people’s things. Understand? (Everyone: Yes!) (Applause)

I know you are very sincere. For instance, that fellow initiate personally painted a vase and offered it to me. I understand your sincerity. I do. However, I rush around doing a lot work, and I must stay honest and upright. I have been like this since my youth and I have told you several times. When I was a student, one time my parents were late in sending me money. I went hungry for several days, yet I didn’t ask anything from anyone. Someone left some food for me, but I did not know that because he didn’t tell me. Even when I was without food for three or four days, I never touched other people’s things. A person gave me money and asked me to go stay with him, but I didn’t accept. I scolded him fiercely and warned him, “Get lost! Or I’ll call the police!”


I have been like this since I was young, not just now. If we are not honest and uncorrupted by nature, then we should train ourselves to become upright persons. We should not sell our soul in exchange for any ephemeral things of this world.


Master’s Words


arrow
arrow
    全站熱搜

    龍取珠 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()